اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

آسمان امارات میزبان درخشش داوینچی: برسی پدیده ی آسمانی پیش رو

در روزهای آینده، ناظران آسمان در امارات متحده عربی ممکن است شاهد درخشش مرموزی در آسمان باشند که به “درخشش داوینچی” معروف است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که در نزدیکی غروب، هلال ماه در افق دیده می‌شود و در عین حال، تصویر کامل‌تری از ماه در پس‌زمینه مشاهده می‌شود.

سراث راج، مدیر پروژه ایستگاه زمینی ماهواره‌ای دانشگاه آمیتی دبی و رهبر برنامه مهندسی هوافضا در این دانشگاه، توضیح داد: “درخشش داوینچی، پدیده‌ای زیبا است که در آن نوری کم‌فروغ، قسمت‌های تاریک‌تر ماه را روشن می‌کند. این پدیده معمولاً زمانی مشاهده می‌شود که ماه به شکل هلال نازکی دیده می‌شود و چند روز پس از ماه نو نمایان می‌شود. ماه نو بعدی در امارات متحده عربی در تاریخ ۴ اوت خواهد بود.”

این درخشش، که به نام «درخشش زمین» نیز شناخته می‌شود، ناشی از انعکاس نور خورشید از سطح زمین به سمت ماه است. وقتی به هلال ماه نگاه می‌کنید، گاهی اوقات نور ملایمی بر روی قسمت‌های تاریک‌تر ماه قابل مشاهده است که به آن «درخشش داوینچی» می‌گویند. به عبارت دیگر، انگار که زمین به عنوان یک آینه بزرگ عمل می‌کند.

**بارش شهابی پرسیادها در پیش است**

علاوه بر این، ماه اوت زمان مناسبی برای رصد ستارگان و پدیده‌های آسمانی است، زیرا شب‌های طولانی‌تر و موقعیت مناسب زمین، فرصتی عالی برای مشاهده ستاره‌ها، سیارات و بارش‌های شهابی مانند پرسیادها فراهم می‌آورد.

حسن ال‌حریری، مدیر اجرایی گروه نجوم دبی، در این باره گفت: “این پدیده طبیعی به این دلیل رخ می‌دهد که نقطه تابش، از جایی که بارش شهابی به نظر می‌رسد در آسمان می‌آید، در همان جهت که صورت فلکی پرسیوس قرار دارد، واقع شده است.”

شهاب‌ها قطعات کوچک سنگ و گرد و غبار هستند که توسط دنباله‌های دنباله‌دارها و سیارک‌ها در مسیرهای مداری خود به جا می‌گذارند. هر ساله، وقتی زمین از این دنباله‌ها عبور می‌کند، بارش‌های شهابی سالانه تجربه می‌شود.

**تا ۱۰۰ شهاب در ساعت**

بارش‌های شهابی معروفی همچون پرسیادها، می‌توانند با نمایش ده‌ها شهاب در ساعت در اوج خود، بینندگان را شگفت‌زده کنند. “بارش شهابی پرسیادها زمانی رخ می‌دهد که زمین از میان دنباله‌های دنباله‌دار ۱۰۹P/سوئیفت-تاتل عبور می‌کند که اولین بار در سال ۱۸۶۲ کشف شد. آخرین بار این دنباله‌دار به خورشید نزدیک شد در سال ۱۹۹۲ و دنباله‌ای از گرد و غبار از خود به جا گذاشت که سیاره ما هر تابستان از میان آن عبور می‌کند.”

وی افزود: “وقتی این گرد و غبار وارد جو زمین می‌شود، می‌سوزد و خط‌های نوری قابل مشاهده در آسمان ایجاد می‌کند. بنابراین، پرسیادها به دلیل وجود شهاب‌های درخشان و با شدت بالا، نمایش بسیار زیبایی خواهد داشت.”

این بارش سالانه از اواسط ژوئیه تا اوایل آگوست ادامه دارد و در حدود ۱۲ تا ۱۳ اوت به اوج خود می‌رسد. “بارش شهابی پرسیادها به خاطر نرخ بالای فعالیت خود مشهور است، با دیدن حداکثر ۱۰۰ شهاب در ساعت در اوج آن. این بارش شهابی با سرعت ۶۰ کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد از صورت فلکی پرسیوس منبع می‌آید.”

**نکات ضروری برای رصد شهاب‌ها**

برای تجربه بهتر رصد آسمان در امارات، توصیه می‌شود که مکان‌های دور از نور شهری در صحرا را انتخاب کنید. مشاهده بارش شهابی نیازی به تجهیزات خاص یا مهارت‌های پیچیده ندارد. “تنها چیزی که نیاز دارید آسمان صاف و مکانی دور از نور شهری است. چشم‌های شما ممکن است پنج تا ده دقیقه طول بکشد تا به تاریکی عادت کنند.”

به همین دلیل، کارشناسان توصیه می‌کنند که راحت باشید و با وسایل پایه‌ای آماده باشید، زیرا رصد شهاب‌ها نیاز به صبر و حوصله دارد.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا