اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

6 نوع از «تخلفات بومی‌سازی» شرکت‌های خصوصی را در معرض مجازات قرار می‌دهد

وزارت منابع انسانی و بومی‌سازی به شرکت‌ها و مؤسسات بخش خصوصی که هدف قوانین بومی‌سازی قرار دارند، هشدار داد که از هرگونه تقلب در پرداخت حقوق شهروندان اماراتی شاغل در این شرکت‌ها خودداری کنند. دو نوع تخلف اصلی شامل پرداخت حقوق کمتر به شهروندان اماراتی نسبت به همکاران با وظایف مشابه و کاهش حقوق شهروندان به بهانه بهره‌مندی از برنامه حمایت دولتی “نافس” وجود دارد. وزارت همچنین شش نوع تخلف بومی‌سازی را مشخص کرده است که ممکن است مرتکبان آن‌ها را با مجازات مواجه سازد، که برجسته‌ترین آن‌ها شامل بومی‌سازی صوری یا عدم پیوستن شهروند بهره‌مند به کار پس از صدور مجوز کار و دریافت حمایت از برنامه “نافس” است.

در جزئیات، وزارت منابع انسانی و بومی‌سازی اعلام کرده است که قوانین و مقررات دولتی تعدادی ضوابط و تعهدات را برای تقویت التزام به نظام بومی‌سازی در مؤسسات بخش خصوصی هدف‌دار قرار داده‌اند و از بروز بومی‌سازی صوری جلوگیری می‌کنند. این ضوابط شامل تنظیم آگهی‌های شغلی شرکت‌ها و کارفرمایان بخش خصوصی برای بومی‌سازی است که سه مورد اصلی را باید رعایت کنند: عدم نمایش آگهی‌های شغلی گمراه‌کننده که فرصت واقعی شغلی را نشان نمی‌دهند، عدم اشاره به سیاست‌های بومی‌سازی دولتی یا مزایای آن بدون اخذ مجوز قبلی از وزارت، و عدم درج هرگونه مزایای حمایتی و تشویقی دولتی مربوط به شهروندان در آگهی‌های شغلی.

وزارت در مجموعه‌ای از نشریات راهنمایی که اخیراً در صفحات رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، تعدادی از تعهداتی که کارفرما باید هنگام استخدام شهروندان اماراتی رعایت کند، بیان کرده است. این تعهدات شامل توانمندسازی شهروندان برای انجام کار، فراهم کردن محل کار و ابزار مناسب، ارائه حداقل آموزش و توانمندسازی برای انجام کار لازم، و تسریع در صدور مجوز کار شهروند از وزارت منابع انسانی و بومی‌سازی است.

طبق وزارت، فهرست تعهدات مؤسسات مایل به استخدام شهروندان شامل انعقاد قرارداد کار طبق سیستم‌های موجود در وزارت، پرداخت حقوق توافق‌شده طبق سیستم حمایت از حقوق، ثبت سریع شهروند در سیستم بازنشستگی و تأمین اجتماعی و پرداخت سهم ماهانه طبق قوانین سازمان‌دهی‌کننده در یک ماه پس از صدور مجوز کار، و گزارش هرگونه تغییر در قرارداد کار که بر شرایط بهره‌مندی از مزایای برنامه “نافس” تأثیر می‌گذارد، می‌باشد. وزارت همچنین تأکید کرد که کارفرما باید مجوز کار شهروند را فوراً پس از پایان رابطه قراردادی لغو کند.

وزارت از کارفرمایان خواست که از دو نوع تخلف یا تقلب در مورد حقوق کارکنان اماراتی خودداری کنند: اول، پرداخت حقوق کمتر به شهروند نسبت به همکاران با وظایف مشابه؛ دوم، کاهش حقوق شهروند به بهانه بهره‌مندی از برنامه حمایت دولتی “نافس”. همچنین شهروندانی که در مؤسسات بخش خصوصی مشغول به کار هستند، باید تعهدات مقرر در قانون تنظیم روابط کاری و آیین‌نامه اجرایی آن و تصمیمات مرتبط با برنامه “نافس” و تعهدات قراردادهای کار را رعایت کنند.

وزارت همچنین بر اهمیت گزارش هرگونه رفتار خلاف قوانین و نظام بومی‌سازی یا اهداف برنامه “نافس” و مستهدفات بومی‌سازی توسط شهروندان شاغل در بخش خصوصی تأکید کرد. تصمیم شماره (95) سال 2022 هیئت وزیران درباره تخلفات و مجازات‌های اداری مرتبط با ابتکارات و برنامه‌های شورای رقابت‌پذیری کادرهای اماراتی فهرستی از مجازات‌های اداری مرتبط با رفتارهای منفی و تخلفات را که اهداف برنامه “نافس” و مستهدفات بومی‌سازی را نقض می‌کنند، تعیین کرده است.

بر اساس اعلام وزارت، مجازات‌های مرتبط با تخلفات بومی‌سازی بسته به نوع تخلف ارتکاب‌شده توسط مؤسسه یا بهره‌مند متفاوت است. وزارت تأکید کرد که شش نوع تخلف اصلی برای مستهدفات بومی‌سازی وجود دارد که شامل بومی‌سازی صوری یا تقلب برای دریافت امتیازات برنامه “نافس” و دور زدن الزام دستیابی به مستهدفات بومی‌سازی، عدم پیوستن شهروند بهره‌مند به کار پس از صدور مجوز کار و دریافت حمایت از برنامه “نافس”، و همچنین عدم حضور منظم شهروند بهره‌مند در کار در مؤسسه پس از پیوستن است.

فهرست شش تخلف شامل “بومی‌سازی صوری”، “عدم پیوستن شهروند بهره‌مند به کار”، “عدم حضور منظم شهروند بهره‌مند در کار”، “قطع ارتباط شهروند بهره‌مند با کار و عدم اطلاع‌رسانی به برنامه ‘نافس'”، “قطع ارتباط شهروند بهره‌مند با برنامه‌های آموزشی یا تحصیلی به دلایل غیرقابل‌قبول برای ‘نافس'”، و “عدم اطلاع‌رسانی مؤسسه درباره هرگونه تغییر در شرایط بهره‌مندی بدون دلیل قابل‌قبول برای ‘نافس'” می‌باشد.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا