اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

هشدار پلیس ابوظبی درباره خطرات و تأثیرات آزار و اذیت آنلاین بر کودکان

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، پلیس ابوظبی از خطرات و تأثیرات آزار و اذیت الکترونیکی که ممکن است کودکان در فضای مجازی با آن مواجه شوند، هشدار داد و سه اقدام ایده‌آل برای مقابله با آزار و اذیت آنلاین در رسانه‌های اجتماعی یا هنگام بازی‌های ویدئویی و حضور آنلاین کودکان را مشخص کرد: اولاً: مسدود کردن فرد آزار و اذیت کننده، ثانیاً: لغو دنبال کردن حساب اذیت کننده، و ثالثاً: گزارش حادثه اذیت به مدیریت وب‌سایت برای بررسی.

سرهنگ حمد حیات الکتبی، رئیس بخش جرایم علیه کودکان در اداره تحقیقات و جنایی پلیس ابوظبی، تأکید کرد که این پلیس با جدیت و قاطعیت به گزارش‌های مربوط به آزار کودکان رسیدگی می‌کند و اقداماتی را علیه متخلفان یا آزارها اتخاذ می‌کند.

الکتبی در پادکست «پل‌های امید» در مؤسسه زاید برای افراد دارای نیازهای خاص، بیان کرد که این بخش از سال ۲۰۱۴ به عنوان واحدی در بخش جرایم روانی فعالیت خود را آغاز کرده و در سال ۲۰۱۷، فرماندهی کل پلیس ابوظبی، بخش جرایم علیه کودکان را تأسیس کرد که شامل سه شاخه است: اول، مبارزه با خشونت علیه کودکان؛ دوم، آزار جنسی کودکان؛ و سوم، استثمار کودکان در اینترنت.

او اشاره کرد که انواع آزارهایی که ممکن است کودک در زندگی واقعی با آن مواجه شود، متفاوت است، اما مهم‌ترین آن‌ها شامل آزار جسمی، جنسی، غفلت و غفلت عاطفی است که خطرناک‌ترین آن‌ها استثمار کودک در اینترنت است.

وی توضیح داد که «بر اساس قانون‌گذار امارات، کودک به هر شخصی اطلاق می‌شود که زنده به دنیا آمده و سن او از ۱۸ سال کمتر است» و این مطابق با تعریف قانونی بین‌المللی و سازمان ملل است.

الکتبی همچنین به آمار جهانی اشاره کرد که نشان می‌دهد ۶۲٪ از کودکان در سراسر جهان تجربه‌های منفی آنلاین داشته‌اند و ۴۵٪ از آن‌ها گزارش‌هایی درباره حوادثی که با آن‌ها مواجه شده‌اند، ثبت کرده‌اند.

او به اهمیت پلتفرم «صنف» که توسط سازمان تنظیم مقررات و دولت دیجیتال راه‌اندازی شده، اشاره کرد. این پلتفرم بازی‌های ویدئویی را طبقه‌بندی کرده و سن مناسب برای بازی کردن آن‌ها را بر اساس گروه سنی تعیین می‌کند و بدین ترتیب به والدین اجازه می‌دهد تا از نوع بازی‌هایی که فرزندانشان انجام می‌دهند و مناسب سن آن‌هاست، آگاه شوند و از خطرات و تأثیرات منفی آن‌ها، به ویژه بازی‌هایی که خشونت و افکار منفی را ترویج می‌دهند، جلوگیری کنند.

الکتبی همچنین به خطرات عمده‌ای که ممکن است کودک در اینترنت با آن‌ها مواجه شود، اشاره کرد: اذیت، فریب، مشاهده محتوای نامناسب، از دست دادن کنترل بر داده‌های شخصی، خطرات فناوری و رایانه، و اعتیاد به اینترنت.

او درباره آزار و اذیت آنلاین هشدار داد و بیان کرد که این نوع اذیت ها به سرعت گسترش می‌یابد و شامل مواردی چون استفاده از هشتگ، انتشار تصاویر نامناسب یا ویدیوهای خجالت‌آور و مقالات است. خطر این نوع اذیت ها در این است که تأثیر آن مدت‌زمان طولانی‌تری بر زندگی واقعی کودک دارد.

الکتبی خاطرنشان کرد که بیشتر کودکانی که به صورت آنلاین مورد آزار قرار می‌گیرند، در زندگی واقعی نیز مورد اذیت واقع شده‌اند و خانواده‌ها باید نقش حمایتی برای کودکانی که با این نوع اذیت ها مواجه هستند، ایفا کنند. این حمایت شامل ارائه تضمین و حمایت به کودک در صورت مواجهه با اذیت ها و آموزش نحوه رفتار صحیح در چنین شرایطی است. او به روش «متوقف کردن، مسدود کردن، گزارش کردن» اشاره کرد که به معنای قطع ارتباط با فرد آزاردهنده، حذف او از صفحه یا حساب و گزارش به وب‌سایت است تا بتوان به شناسایی فرد متخلف و بررسی جرم او پرداخت.

او تأکید کرد که پلیس گزارش‌های آزار به کودکان را از طریق چندین کانال دریافت می‌کند و با کامل‌ترین رازنگهداری به آن‌ها رسیدگی می‌کند، از جمله عدم ذکر نام کودک یا خانواده‌اش، زیرا هدف رسیدن به متخلفان یا افراد آزاردهنده است.

نظارت بر کودکان

پلیس ابوظبی همچنین درباره خطرات استفاده کودکان و نوجوانان از بازی‌های ویدئویی خشن که آن‌ها را به سمت رفتارهای تهاجمی سوق می‌دهد، هشدار داد و به آثار روانی وخیمی که می‌تواند به اعتیاد و انزوا منجر شود، اشاره کرد.

در چارچوب کمپین‌های مداوم خود، پلیس از والدین خواسته است که به دقت کودکان خود را تحت نظر داشته باشند و در انتخاب بازی‌ها و برنامه‌های الکترونیکی با محتوای خوب و غیرمضر دخالت کنند و نباید بازی‌های ویدئویی را صرفاً به عنوان سرگرمی عادی تلقی کنند، زیرا این بازی‌ها دو لبه دارند: ممکن است به نفع کودک باشد و در عین حال خطراتی نیز به همراه داشته باشد.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا