اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

قله جهانی اقتصاد سبز: همکاری بین‌المللی به سوی اقتصادی پایدار

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، قله جهانی اقتصاد سبز، که ۱۰ سال پیش آغاز به کار کرد، موفق شده است به عنوان یک پایه اساسی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و انتقال به سمت اقتصاد سبز عمل کند و در این راستا، مسیر پیشگامانه امارات متحده عربی و تلاش‌های مستمر آن در حمایت از کارهای جهانی اقلیمی را همراهی کند.

این قله که توسط شورای عالی انرژی در دبی، شرکت برق و آب دبی و سازمان جهانی اقتصاد سبز برگزار می‌شود، جمعی از کارشناسان و متخصصان از بخش‌های مختلف حیاتی از سرتاسر جهان را گرد هم می‌آورد تا ایده‌ها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و توافقی میان تصمیم‌گیرندگان و ذینفعان در حوزه‌های انرژی، اقتصاد و اقلیم برقرار کنند و راهکارهای نوآورانه و شیوه‌های پیشرو را برای تحریک تغییرات مثبت و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها ارائه دهند تا به تحقق اهداف سازمان ملل برای توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ کمک کنند.

دوره دهم قله جهانی اقتصاد سبز، که در روزهای ۲ و ۳ اکتبر ۲۰۲۴ در مرکز تجاری دبی تحت شعار “توانمندسازی تلاش‌های جهانی: ایجاد فرصت‌ها و تسریع توسعه” برگزار می‌شود، به بررسی چندین محور اصلی می‌پردازد که شامل حذف کربن، آخرین تحولات در انرژی‌های پاک از جمله هیدروژن سبز و ذخیره‌سازی انرژی، تأمین مالی اقلیمی، اقتصاد مدور، استفاده از فناوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی و نقش جوانان در کارهای اقلیمی است. همچنین به مسائل مربوط به غذا و آب نیز پرداخته خواهد شد.

معالی سعید محمد الطایر، نائب رئیس شورای عالی انرژی در دبی و مدیر عامل شرکت برق و آب دبی و رئیس قله جهانی اقتصاد سبز، تأکید کرد که دوره دهم قله که تحت حمایت صاحب‌السّمو شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نائب رئیس دولت و رئیس شورای وزیران حاکم دبی “رعاه الله” برگزار می‌شود، مسیر و اهداف نه دوره قبلی را ادامه خواهد داد تا راهکارهای جهانی پایدار ارائه دهد که به تحقق تعادل میان توسعه اقتصادی و حفظ محیط زیست کمک کند و به انتقال به اقتصاد سبز و دستیابی به خنثی‌سازی کربن و تقویت همکاری‌های بین‌المللی در بخش‌های مرتبط کمک کند.

وی اشاره کرد که این قله امسال میزبان گروه گسترده‌ای از وزرا، تصمیم‌گیرندگان، مدیران اجرایی و مقامات ارشد از بخش‌های دولتی و خصوصی و نمایندگان سازمان‌های غیر دولتی از سرتاسر جهان خواهد بود تا درباره راه‌های ارتقاء اقتصاد سبز و تقویت همکاری مؤثر در زمینه‌های نوآوری، فناوری، تأمین مالی سبز و فعال‌سازی مشارکت‌های سودآور بین بخش‌های دولتی و خصوصی بحث و تبادل نظر کنند.

در خصوص دوره‌های قبلی قله، دوره نهم شاهد حضور طیف وسیعی از ذینفعان بود و بر توانمندسازی مناطق در حال توسعه و تشویق همکاری جهانی و شراکت‌ها بین بخش‌های دولتی و خصوصی تمرکز داشت و بر زمینه‌های اولویت‌دار امارات در کنفرانس طرفین COP28 که در همان سال در این کشور برگزار شد، تأکید کرد که شامل کاهش و سازگاری، تأمین مالی و ارزیابی خسارات و آسیب‌ها بود.

دوره هشتم قله تحت شعار “رهبری کار اقلیمی از طریق همکاری: نقشه راه دستیابی به خنثی‌سازی کربن” به موضوعات متنوعی از جمله انرژی‌های پاک و حذف کربن از سیستم‌های انرژی موجود، تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری برای دستیابی به توسعه سبز، تقویت حمل و نقل پایدار و شبکه‌های حمل و نقل پایدار پرداخت و همچنین به بررسی قوانین و استراتژی‌های زیست‌محیطی و اجتماعی و حاکمیت شرکتی و چگونگی سازگاری با تغییرات آینده محیط شهری پرداخت.

در این دوره، “تحالف جهانی اقتصاد سبز” راه‌اندازی شد که هدف آن بسیج تلاش‌های کشورهای شرکت‌کننده برای دستیابی به اهداف اقتصاد سبز به عنوان اولویت اصلی بود.

دوره هفتم قله تحت شعار “بسیج تلاش‌ها برای آینده‌ای پایدار” برگزار شد و برنامه آن شامل موضوعات متعددی از جمله نوآوری، انرژی، نقش زنان، جوانان و پایداری بود و با صدور “اعلامیه دبی ۲۰۲۱” به پایان رسید که تأکید کرد که بهبود پایدار و سبز باید تلاش‌ها را برای بازسازی اقتصاد پس از پاندمی “کووید-۱۹” هدایت کند و همچنین برای محدود کردن افزایش دما به کمتر از دو درجه سانتی‌گراد و نگه‌داشتن افزایش دما در ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح قبل از صنعتی، مطابق با توافق پاریس باشد.

دوره ششم قله جهانی اقتصاد سبز که تحت شعار “تکنولوژی‌های نوآورانه برای اقتصادی پایدار” برگزار شد، بر سه محور اصلی تأکید داشت: مکانیزم‌های توسعه پایدار، همکاری‌های بین‌المللی برای تقویت نظام اقتصاد سبز و پذیرش راهکارهای سبز نوآورانه.

دوره پنجم قله بر سه محور اصلی تمرکز داشت: سرمایه‌گذاری سبز، تحول دیجیتال و رهبری و تعامل اجتماعی.

در دوره چهارم، راه‌اندازی اولین صندوق تأمین مالی سبز به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد درهم (۶۵۴ میلیون دلار) توسط شرکت برق و آب دبی و شرکت صکوک ملی یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای این دوره بود.

در دوره سوم قله در سال ۲۰۱۶، صاحب‌السّمو شیخ محمد بن راشد آل مکتوم “رعاه الله”، سازمان جهانی اقتصاد سبز را با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل راه‌اندازی کرد.

در این دوره، گزارش سالانه وضعیت اقتصاد سبز در دبی منتشر شد که بر روی پروژه‌ها و ابتکارات اقتصاد سبز در دبی تأکید داشت.

شورای عالی انرژی در دبی و سازمان ملل متحد برای توسعه صنعتی یادداشت تفاهمی برای ایجاد یک مرکز منطقه‌ای برای تحقیق و توسعه انرژی پایدار امضا کردند.

این قله با صدور “اعلامیه دبی دوم” به پایان رسید که یکی از اهداف اصلی آن توسعه راهکارهای تأمین مالی نوآورانه برای اقتصاد سبز بود که شامل راه‌اندازی صندوق تأمین مالی سبز در دبی می‌شود.

دوره اول در سال ۲۰۱۴ تحت شعار “شراکت‌های جهانی برای آینده‌ای پایدار” برگزار شد و اولین قله سبز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بود که هدف آن ایجاد شراکت‌های جهانی جدید برای تقویت رشد سرمایه‌گذاری و تجارت سبز بود.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا