اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

امارات و اندونزی… 47 سال همکاری و دوستی

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، سفر ریاست جمهوری اندونزی، جوکو ویدودو، به امارات متحده عربی امروز سه‌شنبه، نقطه عطفی در تقویت مسیر روابط جامع بین دو کشور است که ۴۷ سال از روابط همکاری و دوستی بین ابوظبی و جاکارتا را به ثمر رسانده است.

انتظار می‌رود دو کشور در طول این سفر، مشارکت خود را به ویژه در بخش‌های انرژی هسته‌ای، سرمایه‌گذاری و بخش مالی و سایر بخش‌های حیاتی تقویت کنند.

به لحاظ تاریخی، سفر مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان در می ۱۹۹۰ به اندونزی، نقطه عطف مهمی در مسیر روابط بین دو کشور بود.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه امارات، در جریان ریاست خود بر کمیته مشترک امارات و جمهوری اندونزی که در سال ۲۰۲۳ در ابوظبی برگزار شد، تأکید کرد که دو کشور طی ۴۷ سال گذشته در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری، هوانوردی، کشاورزی و امنیت غذایی، زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل، گردشگری، بهداشت، هوش مصنوعی، آموزش و فرهنگ، همکاری و هماهنگی موفقی داشته‌اند.

وی اشاره کرد که همکاری امارات و اندونزی در چارچوب سازمان‌ها و ابتکارات چندجانبه از جمله شراکت دو کشور در گروه ۲۰ تحت ریاست اندونزی در سال ۲۰۲۲ و هند در سال ۲۰۲۳ و همکاری برای حمایت از صندوق همه‌گیری به ابتکار این گروه، شاهد رشد چشمگیری بوده است و تقدیر از حمایت جمهوری اندونزی از پیوستن امارات به آسه‌آن به عنوان شریک گفتگوی بخشی و همکاری مستمر برای تحقق این مشارکت.

از لحاظ اقتصادی، مبادلات تجاری بین امارات و اندونزی طی ۱۰ سال گذشته مرز ۱۰۰ میلیارد درهم را پشت سر گذاشته است. مبادلات تجاری غیرنفتی بین امارات و اندونزی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ حدود ۱۰۱.۹۱ میلیارد درهم بوده و تجارت دوجانبه طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته است.

تصویب موافقتنامه جامع تجاری بین دو کشور محرک استثنایی برای حجم روابط اقتصادی و مبادلات تجاری بین آنها بوده، به طوری که ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور در سال گذشته از ۱۶ میلیارد درهم فراتر رفت و رشد ۷.۲ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ تجربه کرد.

امارات و اندونزی در ژوئیه ۲۰۲۲ بر موافقتنامه جامع شراکت اقتصادی خود صحه گذاشتند که در سپتامبر ۲۰۲۳ اجرایی شد و دوره جدیدی از مشارکت را آغاز و رشد تجارت دوجانبه غیرنفتی را تا سقف ۱۰ میلیارد دلار در سال طی ۵ سال آینده، در مقایسه با حدود ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، تحریک می‌کند که از طریق کاهش یا حذف تعرفه‌های گمرکی بر طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات امکان‌پذیر خواهد شد.

بر اساس آمار وزارت اقتصاد، زیورآلات و جواهرات و اجزای آن از فلزات گرانبها یا فلزات معمولی پوشش‌دار با فلزات گرانبها، بیشترین سهم را در مبادلات تجاری دارند، پس از آن خودرو، طلا شامل طلای آبکاری‌شده با پلاتین و خام، روغن خرما و اجزای آن و تلفن‌های همراه شامل تلفن‌های همراه برای شبکه‌های سلولی یا سایر شبکه‌های بی‌سیم قرار دارند.

ابوظبی و جاکارتا بر اهمیت تقویت مشارکت اقتصادی بین دو کشور به ویژه در بخش‌های تجارت، انرژی، کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به علاوه پیشبرد تشویق پروژه‌های مشترک در بخش‌های آموزش عالی، فرهنگ، گردشگری، کشاورزی، حمل‌ونقل دریایی، امنیت غذایی و علوم و فناوری توافق دارند.

پروژه “مرکز محمد بن زاید – جوکو ویدودو” برای تحقیقات درباره گیاه قرم با همکاری جمهوری اندونزی، حاصل تعهد امارات متحده عربی برای اختصاص ۱۰ میلیون دلار به تقویت تلاش‌های جهانی برای توسعه گیاه قرم که یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت برای مقابله با تغییرات اقلیمی و حفاظت از اکوسیستم‌های ساحلی است.

این مرکز یکی از مهم‌ترین مشارکت‌های امارات در تقویت پایداری اقلیمی و محیطی در جهان و حفاظت از کره زمین در برابر آثار تغییرات اقلیمی است و استحکام مشارکت راهبردی بین امارات و اندونزی در بسیاری از حوزه‌های حیاتی از جمله پیشبرد نظام توسعه پایدار و هماهنگی تلاش‌ها برای ایجاد آینده پایدار برای دو کشور را متجلی می‌سازد.

در سیاقی دیگر، امارات و اندونزی الگوهای واقعی در زمینه اتخاذ مفاهیم مدارا هستند. اندونزی موفق به دست‌آوردن دستاوردهای ملموس و تقویت اصل مدارا و پذیرش دیگری در جامعه خود که از بیش از ۱۷ هزار جزیره با بیش از ۷۰۰ زبان و اقوام متنوع تشکیل شده و مدارا یکی از مهم‌ترین محرک‌های توسعه و ساخت در این کشور آسیایی پرتوان است.

در حالی که امارات میراث اجتماعی و مذهبی خود مبتنی بر مدارا و همزیستی را از چارچوب جغرافیایی خود به ابعاد جهانی از طریق ابتکارات و رویدادها که یکی از مهم‌ترین گام‌های جهانی در این زمینه بوده، منتقل کرده است.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا