اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

هزینه ساعت اعتبار مانع از ثبت نام دانشجویان ممتاز در تحصیلات دانشگاهی می شود

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، بر اساس گزارش روزنامه “الامارات الیوم”، دانش‌آموزان برتر اعلام کرده‌اند که رویای ورود آنها به آموزش عالی در برابر افزایش شهریه دانشگاه‌های خصوصی متلاشی می‌شود. آنها گفته‌اند که میانگین هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به 140 هزار درهم در سال می‌رسد و در رشته‌های مهندسی بین 50 تا 70 هزار درهم است. همچنین هزینه هر واحد درسی در برنامه‌های پزشکی بین 2500 تا 3000 درهم و در برنامه‌های مهندسی بین 1600 تا 2000 درهم است.

والدین دانش‌آموزان دارای مدرک دیپلم عنوان کرده‌اند که شهریه ثبت‌نام در برنامه‌های دانشگاهی از توان خانواده‌های با درآمد متوسط و کم فراتر است. بورسیه‌ها و تخفیف‌هایی که دانشگاه‌ها برای دانش‌آموزان برتر اعلام می‌کنند، فقط برای ترم اول است و شرایط “غیرممکن” برای ادامه آن وجود دارد. آنها از دانشگاه‌ها خواسته‌اند که در شهریه واحدهای درسی تجدیدنظر کرده و طرح‌های بازپرداخت انعطاف‌پذیرتر فراتر از سال‌های تحصیلی با گرفتن ضمانت‌هایی از فارغ‌التحصیلان ارائه دهند.

مادر یک دانش‌آموز با معدل 99.1 در دیپلم گفت: “دخترم برتر است و از کودکی رویای تحصیل در رشته دندانپزشکی را داشته است، اما این رویا با افزایش شهریه برنامه‌های پزشکی در دانشگاه‌ها برخورد کرده است”. او اشاره کرد که هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی به 150 هزار درهم در سال می‌رسد که مانع ثبت‌نام دخترش و بسیاری از دانش‌آموزان برتر می‌شود.

او افزود: “سایر فرزندانم در مدرسه هستند و من سرپرست خانواده هستم و حقوقم نمی‌تواند حتی نصف این شهریه را تحمل کند. امیدوار بودیم که برخی دانشگاه‌ها بورسیه‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان برتر ارائه دهند، اما دانشگاه به من گفت که 50% تخفیف برای دانش‌آموزان با معدل 98% به بالا فقط برای ترم اول است و آنها موظف به پرداخت تمام شهریه ترم دوم هستند و باید منتظر نتیجه سال اول باشند تا میزان تخفیف برتری که بر اساس معدل به دانش‌آموزان تعلق می‌گیرد را بدانند”.

پدر یک دانش‌آموز با معدل 97% گفت که برای ثبت‌نام پسرش در پزشکی تلاش کرده اما شهریه دانشگاهی او را منصرف کرده و در حال جستجوی دانشگاه جایگزین است، زیرا هزینه سال تحصیلی 150 هزار درهم به غیر از هزینه‌های اقامت و سایر هزینه‌های دانشگاه است.

دانش‌آموزانی که بیش از 90% معدل گرفته‌اند، محمود هانی، بشار سعد و سعود عمار، گفتند که امیدوار بودند در برخی دانشگاه‌ها شهریه کاهش یافته برای مهندسی دریافت کنند، اما افزایش هزینه واحدهای درسی مانع تحقق رویای آنها شده است. آنها گفتند که میانگین سال تحصیلی در رشته‌های مهندسی 60 هزار درهم است، به غیر از نیازهای تحصیلی، که مبالغی فراتر از توان خانواده‌های آنها است و نمی‌توانند آن را تحمل کنند.

نظرات دانش‌آموزان و والدین آنها در صفحات شبکه‌های اجتماعی دانشگاه‌ها، نگرانی‌های آنها را از افزایش هزینه‌های تحصیل دانشگاهی و عدم تناسب آن با بخش بزرگی از ساکنان نشان می‌دهد. آنها خواستار ارائه گزینه‌های گسترده‌تر برای تسهیل ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌های موجود در کشور از طریق ارائه دوره‌های آموزشی با شهریه قابل قبول و مناسب برای بخش بزرگتری از دانش‌آموزان، پیوند شهریه با معدل دانش‌آموزان و ارائه وام‌های تحصیلی قابل بازپرداخت پس از فارغ‌التحصیلی هستند.

همچنین بررسی شهریه واحدهای درسی مصوب و تعداد واحدهای هر برنامه تحصیلی بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که میانگین شهریه هر واحد در برنامه لیسانس پزشکی 3000 درهم با 244 واحد درسی، 2000 درهم در برنامه لیسانس علوم بهداشتی، 2000 درهم در برنامه لیسانس دندانپزشکی با 201 واحد درسی، 1800 درهم در برنامه‌های لیسانس داروسازی و علوم تغذیه با 160 واحد درسی و 1700 درهم در برنامه لیسانس مهندسی با 160 واحد درسی است.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا