اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

طرح کلی و طرح های توسعه ساحل جبل علی به طول 6.6 کیلومتر تصویب شد

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، در اجرای دستورات اعلیحضرت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات و حاکم دبی رحمت الله علیه مبنی بر توسعه سواحل عمومی در امارت دبی به عنوان یکی از بهترین سواحل در جهان، اعلیحضرت شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی، با تصویب رئیس شورای اجرایی، طرح کلی توسعه ساحل جبل علی به طول 6.6 کیلومتر را به مقصد ساحلی تفریحی تبدیل کرد. با ویژگی زیست محیطی منحصر به فرد در سطح امارت توسعه ساحل حفظ اکوسیستم و حیات وحش در سایت را در نظر گرفت.

همچنین اعلیحضرت طرح‌های معماری ساختمان‌ها و تأسیسات این پروژه را تأیید کردند که دارای ماهیت استثنایی و مناسب برای فعالیت‌های مختلف ساحلی بوده و ضمن ارائه خدمات، تسهیلات و امکانات عمومی، لذت گردشگری محیطی جدیدی را به همراه خواهد داشت. جایی که بازدیدکنندگان می توانند با در نظر گرفتن رویه ها و کنترل های حفاظت از لاک پشت های مختلف از تماشای آن لذت ببرند و با توجه به تلاش های انجام شده توسط مقامات ذیربط در کشور برای نجات، بازپروری و بازگرداندن آن به محل خود، محیط مناسب را برای آن فراهم کنند.

گزینه های شهری

اعلیحضرت شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم گفت: «طبق دستورات اعلیحضرت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، ما مصمم هستیم تا زیرساخت‌ها و خدمات را پیاده‌سازی کنیم و گزینه‌های شهری متعددی را برای شهروندان، ساکنان و بازدیدکنندگان فراهم کنیم که مملو از سواحل است. فضاهای باز و فضاهای سبز تفریحی، برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر “برای اینکه دبی بهترین شهر برای زندگی در جهان باشد، محیطی سالم برای ساکنان و بازدیدکنندگان فراهم کند.”

معظم له افزودند: طرح توسعه ساحل جبل علی در چارچوب طرح جامع توسعه سواحل عمومی امارت با هدف افزایش 400 درصدی طول آنها از طریق افزودن سواحل عمومی جدید، توسعه سواحل موجود و تامین آنها انجام می شود.

اعلیحضرت شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم روز گذشته در پستی در حساب کاربری خود در پلتفرم X گفت: به عنوان بخشی از اهداف طرح جامع توسعه سواحل عمومی در دبی و افزایش طول آنها تا 400 درصد طرح کلی و طرح های پروژه یکپارچه و پایدار توسعه ساحل جبل علی به مساحت 6.6 کیلومتر مربع و در مجموع 330 هکتار را تصویب کرده اند.

اعلیحضرت افزود: ما به اجرای پروژه‌های پیشگامی که کیفیت زندگی را در دبی افزایش می‌دهد تا آن را به بهترین مقصد در جهان برای زندگی و کار تبدیل کنیم، ادامه خواهیم داد.

اولین نمونه در کشور

متار الطایر، کمیسر کل زیرساخت، برنامه ریزی شهری و کیفیت زندگی گفت: پروژه توسعه ساحل جبل علی، اولین در نوع خود در کشور، ساحلی است که به روی عموم باز است و سایتی با اهمیت زیست محیطی جهانی است. این مکان در پناهگاه حیات وحش جبل علی قرار دارد که در فهرست کنوانسیون تالاب‌های رامسر قرار دارد و هدف آن ایجاد یک ساحل تفریحی منحصربه‌فرد، جذاب و دوست‌دار محیط‌زیست است که از دستاوردهای امارت در زمینه پایداری و اکوتوریسم پایدار حمایت می‌کند. توسعه ساحل به گونه ای خواهد بود که با تقویت زیستگاه لاک پشت ها و افزایش و افزایش درختان حرا، حفظ و توسعه اکوسیستم ها و حیات وحش در سایت را تضمین کند که به افزایش ردپای کربن آبی کمک می کند.

یک اکوسیستم متمایز

الطایر افزود: ساحل جبل علی طولانی ترین ساحل عمومی امارات به طول 6.6 کیلومتر و مساحت کل 330 هکتار است طول پنج کیلومتر که توسط نخیل توسعه می یابد و دومی به طول 1.6 کیلومتر که توسط شهرداری دبی توسعه می یابد، این منطقه به دلیل نقش درختان حرا در تقویت اکوسیستم، یک اکوسیستم متمایز محسوب می شود. در ذخیره‌گاه و ایجاد زیستگاه برای بسیاری از موجودات زنده در طراحی این منطقه، بهره‌برداری بهینه از سایت با یافتن تعادل بین حفظ اکوسیستم و غنی‌سازی سفر بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

این طرح شامل اختصاص یک ساحل باز به طول دو کیلومتر برای شنا، یک منطقه غواصی به طول 2.5 کیلومتر، یک مسیر پیاده روی و سکوهای مشاهده است که امکان ادغام با محیط اطراف را فراهم می کند، و مناطق تفریحی و خدماتی برای مسافران در گروه های سنی مختلف، از جمله مناطق بازی کودکان و مناطق برای ورزش و فعالیت های دریایی این ساحل شامل اجرای یک خیابان با دو خط در هر جهت، پارکینگ با ظرفیت 1000 وسیله نقلیه، 80 فضای پارک دوچرخه است.

3 سایت

Mattar Al Tayer گفت: “ساحل به سه مکان تقسیم می شود که در سمت راست منطقه توسعه یافته در نزدیکی ورودی Palm Jebel Ali قرار دارد.” فعالیت‌هایی که در آن ساحل‌روان می‌توانند بین یک ساحل خانوادگی پر جنب و جوش و با فعالیت‌های ورزشی، استخر شنا و مناطق بازی کودکان، به‌علاوه یک کلوپ ساحلی که شامل استخر شنا و ساحل خصوصی با پرداخت هزینه است، و بسیاری از رستوران‌ها، کافه‌ها، انتخاب کنند. و مغازه ها، علاوه بر یک رستوران شناور در یک مکان متمایز، مکان دوم به نام پناهگاهی برای لاک پشت ها و زیستگاه های طبیعی است و اولویت در این منطقه حفظ محیط زیست است. و فعالیت‌های ورزشی که سفر اکتشاف محیط‌زیست را به شیوه‌ای ایمن افزایش می‌دهد.» سایت سوم که The Nest نام دارد در محدوده حرا واقع شده است و یک مقصد تفریحی آموزشی محسوب می شود که ترکیبی از ابتکارات آموزشی را با حفظ محیط زیست ارائه می دهد. و برنامه هایی را برای درمان و توانبخشی لاک پشت ها فراهم می کند. این مرکز فرصتی برای بازدیدکنندگان برای آشنایی با اکوسیستم ساحلی، کمک به حفظ آن و همچنین حفاظت از حرا و دیگر حیات وحش در منطقه است.

دو سبک معماری

الطایر با بیان اینکه طراحی معماری ساختمان ها و تأسیسات پروژه توسعه ساحل جبل علی ترکیبی از دو سبک است، توضیح داد: سبک اول برگرفته از ماهیت هندسه طبیعی است که از اشکال موجود در طبیعت دریایی مانند مرجان و لاک پشت الهام گرفته شده است. اسکلت ها و دومی از خصلت طراحی بوهمی (سبک بوهو) است که در آن از عناصر و مصالح موجود در طبیعت محلی منطقه استفاده شده است که محیط شنی اطراف را تقلید می کند. این پروژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی مانند رستوران‌ها، مراکز تفریحی و کیوسک‌های تجاری را فراهم می‌کند و بالاترین سطح آسایش را برای ساحل‌نشینان تضمین می‌کند و نیازهای مختلف آنها را برآورده می‌کند.

سواحل الممزار و جمیرا (1)

لازم به ذکر است که کمیته عالی شهرسازی و کیفیت زندگی پیش از این برای پروژه توسعه سواحل الممزار و جمیرا (1) به طول 5.7 کیلومتر برای دو ساحل از جمله 4.3 کیلومتر در ساحل الممزار قرارداد بسته بود. و 1.4 کیلومتر در جمیرا (1) و این پروژه با توجه به برنامه های یکپارچه آتی، با هدف تغییر ظاهر سواحل و ارتقای زیرساخت های آنها، از جمله توسعه یافته ترین و جذاب ترین سواحل در جهان است. و یک مقصد گردشگری تفریحی جدید برای میزبانی از تعداد فزاینده‌ای از بازدیدکنندگان ساحل، و کسانی که عاشق ورزش‌های ساحلی و آبی و شنای شبانه هستند، به گونه‌ای که خدمات ایده‌آلی را برای ساکنان و گردشگران و بازدیدکنندگان در سواحل دبی فراهم کند، اضافه کنید.

مدل بی نظیر

این پروژه به ارائه یک مدل جهانی منحصر به فرد در طراحی سواحل و افزایش ظرفیت ساحل‌نشینان، مطابق با رشد جمعیت و گردشگری امارت کمک می‌کند، زیرا سواحل به زیرساخت‌های جامعی از خدمات و امکانات پیشرفته آینده مجهز خواهند شد. به ویژه اختصاص اولین ساحل برای شنا شبانه روزی در منطقه دیره به طول 300 متر و یک مسیر عابر پیاده به طول 5 کیلومتر در مجاورت دو ساحل و مسیرهای دوچرخه سواری و دویدن به طول 11 کیلومتر احاطه شده است. توسط درختان، علاوه بر ساخت یک پل شناور به طول 200 متر که دو طرف ساحل الممزار را به هم متصل می کند، که اولین در نوع خود در امارت محسوب می شود.

امکانات خدماتی

سواحل مجهز به امکانات بهداشتی و خدمات عمومی مانند حمام، فضای دوش و رختکن در امتداد دو ساحل خواهند بود که مطابق با بهترین شیوه های بین المللی طراحی شده اند که آسایش و حریم خصوصی را تضمین می کند.

همچنین 10 منطقه برای بازی های تفریحی و کودکان، مناطقی برای ورزش های ساحلی و بدنی، و سایر مناطق برای باربیکیو، و همچنین استراحت های ساحلی، و فضاهایی برای رویدادهای فصلی با ورودی و خروجی ایمن وجود خواهد داشت.

همچنین بیش از 1400 پارکینگ برای خودروها و اتوبوس ها از جمله پارکینگ هایی که برای شارژ خودروهای دوستدار محیط زیست طراحی شده اند، علاوه بر ایستگاه های آب آشامیدنی، شبکه های آبیاری و زهکشی فاضلاب به طول بیش از پنج کیلومتر و همچنین مدرن ارائه می کند.


8 سواحل

تعداد سواحل عمومی در امارت دبی هشت سواحل است که شامل: ساحل الممزار، کورنیش الممزار، جمیرا 1، جمیرا 2، جمیرا 3، ام سقیم 1، ام سقیم 2 و ساحل جبل علی است که همگی دریافت کرده اند. اعتبار بین المللی برای برنامه پرچم آبی

سواحل عمومی تمام الزاماتی را که شامل رعایت استانداردهای برنامه مانند کیفیت آب دریایی، آموزش محیط زیست، مدیریت زیست محیطی، ایمنی عمومی و خدمات برای مدت پنج سال متوالی است، برآورده می کنند.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا