اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

موفقیت اولین پیوند کبد برای کودکان در امارات

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، بیمارستان برجیل پزشکی در ابوظبی، اولین عمل جراحی موفق پیوند کبد را برای کودکان در امارات متحده عربی انجام داد. این عمل جراحی برای دختر چهار ساله‌ای به نام “راضیه خان” انجام شد که اولین پیوند کبد از اهداکننده زنده برای کودکان در این کشور بود و حدود ۱۲ ساعت طول کشید.

راضیه به یک بیماری ارثی نادر کبد به نام “کلستاز خانوادگی پیشرونده نوع ۳” مبتلا بود. خانواده او کاملاً از تأثیرات ویرانگر این بیماری آگاه بودند، زیرا سه سال قبل دختر اول آنها به همین دلیل فوت کرده بود.

علائم زردی چشم، خونریزی لثه و خستگی شدید در سن سه ماهگی در راضیه ظاهر شد. او داروها را دریافت کرد و تا زمان مناسب برای انجام عمل پیوند کبد، تحت معاینات روتین قرار گرفت. در چند سال گذشته، وضعیت سلامتی راضیه مانع از حضور او در مهدکودک و طی کردن مراحل رشد مناسب سنی شده بود.

پدر راضیه که ۱۴ سال است در امارات زندگی می‌کند، گفت: “پس از از دست دادن دختر اول به همین دلیل، هر روز با ترس و غم سپری می‌شد، زیرا دختر دوم ما نیز به همین بیماری مبتلا شده بود و مطمئن نبودم هر روز چه اتفاقی خواهد افتاد و نگران آن بودم که او را نیز مانند خواهرش از دست بدهم.”

او افزود: “سه ماه پیش، معاینات روتین نشان داد که طحال و کبد راضیه بزرگ شده‌اند و پزشکان لزوم انجام عمل پیوند را توصیه کردند. بلافاصله گزینه‌های موجود در امارات را بررسی کردیم و هنگامی که فهمیدیم این خدمات در بیمارستان برجیل پزشکی موجود است، بدون تأخیر با تیم پیوند مشورت کردیم.”

پدر اهداکننده گفت: “منتظر نماندم تا دنبال اهداکننده از خارج باشم، هرچند که اعضای خانواده ما آماده بودند اما به دلیل احساسات پدرانه و برای نجات جان دخترم و جلوگیری از تکرار این فاجعه، خود را اولین متقاضی اهدا کردم و خوشبختانه پس از انجام آزمایشات، به عنوان اهداکننده مناسب تشخیص داده شدم.”

دکتر ریحان سیف، متخصص جراحی عمومی و مدیر برنامه پیوند اعضا در بیمارستان برجیل پزشکی، گفت که علت بیماری راضیه جهش ژنتیکی است که منجر به اختلال در تشکیل و ترشح اجزای صفراوی می‌شود و در نهایت به آسیب کبد می‌انجامد.

وی افزود: “این بیماری در دوران شیرخوارگی و کودکی اوایل با علائم عدم رشد و عوارض نارسایی کبد ظاهر می‌شود و تنها درمان قطعی برای این کودکان، پیوند کبد است.”

او اشاره کرد که پس از ارزیابی‌های گسترده، پیوند کبد برای نجات جان راضیه ضروری تشخیص داده شد و پدرش داوطلب اهدای کبد خود شد. تیم پیوند اعضای بیمارستان برجیل موفق به انجام عمل جراحی همزمان برای اهداکننده و گیرنده شدند.

دکتر ریحان تصریح کرد که این جراحی دستاوردی مهم برای بخش پزشکی امارات است که به کودکان در چنین مواردی امکان دسترسی به درمان‌های نجات‌دهنده زندگی را بدون نیاز به سفر به خارج از کشور فراهم می‌کند.

وی توضیح داد که راضیه به خوبی از عمل پیوند کبد که جانش را نجات داد، بهبود یافته و تحت پایش مرتب قرار خواهد گرفت. رشد جسمی و ذهنی او به حالت طبیعی باز خواهد گشت و کیفیت زندگی او بهبود خواهد یافت و قادر خواهد بود به مدرسه برود و مانند سایر کودکان هم‌سن خود از دوران کودکی لذت ببرد.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا