اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

«محیط زیست ابوظبی»: مرکز منابع ژنتیکی گیاهی از گونه‌های در معرض انقراض حفاظت می‌کند.

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، سازمان محیط زیست ابوظبی تأکید کرد که مرکز منابع ژنتیکی گیاهی، در حال ثبت ویژگی‌های ژنتیکی گیاهان محلی و حفظ گونه‌های مهم است، به‌منظور حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های در معرض خطر. این مرکز که اولین نوع خود در منطقه خاورمیانه است، هدفش تضمین حفظ بذرها و بافت‌های انواع گیاهان وحشی و گونه‌های کشاورزی محلی با اهمیت در امارات متحده عربی می‌باشد.

این سازمان توضیح داد که مرکز که در ماه مارس گذشته در شهر العین راه‌اندازی شده، به ثبت منابع ژنتیکی گیاهان محلی و تنوع آن‌ها و مطالعه گونه‌های گیاهی مهم می‌پردازد و از طریق یک رویکرد جامع، روش‌های حفظ داخلی و خارجی این گونه‌ها را برای حفظ تنوع زیستی گیاهی در امارات و منطقه به کار می‌گیرد و به باززایی و تکثیر آن‌ها در طبیعت و حفاظت از برخی گونه‌های در معرض خطر کمک می‌کند.

سازمان بر اهمیت نقش این مرکز در تقویت پوشش گیاهی، بازسازی زیستگاه‌های طبیعی تخریب‌شده، و ارتقای جایگاه جهانی امارت ابوظبی و نقش پیشرو آن در حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعه پایدار تأکید کرد. همچنین، این مرکز به ساخت ظرفیت‌های نیروی کار محلی متخصص در زمینه‌های فنی، علمی و مدیریتی بانک‌های منابع ژنتیکی گیاهی کمک می‌کند و به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و آموزشی برای تمامی دانشجویان دانشگاه‌ها در کشور عمل می‌کند.

مرکز دارای آزمایشگاهی برای آماده‌سازی و بررسی بذرها است که اولین ایستگاه برای دریافت نمونه‌ها از گیاهان وحشی و بذرها از خارج مرکز می‌باشد. در این آزمایشگاه، تعدادی آزمایش مختلف برای اطمینان از زنده بودن و مناسب بودن بذرها برای ذخیره‌سازی و استفاده در فرآیندهای تکثیر و کشت انجام می‌شود. این آزمایشگاه با هشت دستگاه پیشرفته تجهیز شده است.

مرکز همچنین دارای آزمایشگاه شناسایی و اسکن نمونه‌های گیاهان وحشی است که هدف آن تضمین شناسایی علمی دقیق گیاهان و ثبت آن‌ها به‌صورت نمونه‌های خشک و دیجیتال است. در حال حاضر، این مرکز دارای بیش از 4000 نمونه خشک و 2666 نمونه دیجیتال است و امکاناتی برای نگهداری در نیتروژن با دماهای پایین تا -196 درجه سانتی‌گراد دارد که این امر اطمینان می‌دهد نمونه‌ها برای مدت طولانی، بیش از 100 سال، حفظ شوند.

مرکز همچنین دارای آزمایشگاه توصیف ژنتیکی گیاهان وحشی است که با جدیدترین تجهیزات برای مطالعه ژنوم گیاهان محلی تجهیز شده و هدف آن تضمین حفظ و مطالعه ویژگی‌های آن‌ها و استفاده از آن‌ها در پروژه‌های حفاظت از زیستگاه‌ها و بازسازی آن‌ها و افزایش تولید پوشش گیاهی و مقابله با آثار تغییرات اقلیمی است.

این مرکز همچنین دارای یک گلخانه است که نمایانگر پنج زیستگاه طبیعی اصلی در امارات متحده عربی (زیستگاه‌های ساحلی، صفحات شنی، تپه‌های شنی، دره‌ها و کوه‌ها) می‌باشد. در این گلخانه بیش از 50 نوع گیاه محلی منحصر به فرد کاشته شده است و همچنین برای تکثیر برخی از گونه‌های گیاهی در خارج از فصل‌های زراعی استفاده می‌شود.

علاوه بر این، مرکز دارای منطقه نمایش و آموزش است که هدف آن آگاه‌سازی گروه‌های سنی مختلف از عموم و پژوهشگران درباره اهمیت گونه‌های گیاهی محلی و روش‌های حفظ این گونه‌ها است. این منطقه دارای 10 تجربه تعاملی مختلف است که با همکاری بهترین شرکت‌های جهانی توسعه یافته و برای اولین بار در جهان به نمایش گذاشته شده است.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا