اخبار دبی

محققان دانشگاه خلیفه “کربن جدا شده” را به سوخت تبدیل می کنند

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، محققان دانشگاه خلیفه موفق شدند با استفاده از چاپ سه‌بعدی قطعات فلزی پوشش‌دار با کاتالیزورها، دی‌اکسید کربن جمع‌آوری شده را به سوخت و مواد شیمیایی مفید تبدیل کنند.

به طور خاص، محققان مرکز کاتالیز و جداسازی و مرکز ساخت دیجیتال پیشرفته و چاپ سه‌بعدی دانشگاه خلیفه برای علوم و فناوری، مطالعه‌ای را برای ادغام حوزه‌های کاتالیز و چاپ سه‌بعدی انجام دادند تا فناوری‌های پیشرو در زمینه جمع‌آوری و تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت و مواد شیمیایی مفید را توسعه دهند. این مطالعه گامی مهم در مقابله با چالش‌های جهانی مربوط به حذف کربن است و بخشی از ابتکار مشترک (سینرجون) در مرکز کاتالیز و جداسازی به منظور شکستن موانع بین رشته‌های علمی گوناگون و یافتن فرصت‌های بیشتر برای همکاری بین حوزه‌های تحقیقاتی سنتی و جدید به منظور توسعه راه‌حل‌های نوآورانه است.

دانشگاه اعلام کرد که این مقاله پژوهشی در مجله علمی “جداسازی و تصفیه فناوری”، که در فهرست بهترین 1% مجلات علمی در زمینه جداسازی و تصفیه مواد قرار دارد، منتشر شده است. این مقاله به چگونگی استفاده از چاپ سه‌بعدی در ایجاد مواد جاذب طراحی‌شده برای بهبود عملکرد در کاربردهای پایدار جمع‌آوری دی‌اکسید کربن پرداخته است. ادغام کاتالیز و چاپ سه‌بعدی به تیم تحقیقاتی کمک کرده است تا محدودیت‌های طولانی‌مدت را فائق آیند و چالش اصلی جاذب‌های ساخته‌شده با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، یعنی کاهش استحکام مکانیکی، را رفع کنند.

دانشگاه اشاره کرد که اعضای تیم تحقیقاتی از تکنیک‌های چاپ سه‌بعدی مانند ذوب انتخابی لیزر، چاپ سنگی و پردازش دیجیتال نور استفاده کرده‌اند تا جاذب‌های طراحی‌شده با ویژگی‌های هندسی بهبودیافته مانند لایه‌های نازک برای استفاده در فرآیند جمع‌آوری دی‌اکسید کربن تولید کنند.

دانشگاه تأکید کرد که چاپ سه‌بعدی امکان ساخت دقیق ترکیبات پیچیده با سطوح بالا را فراهم کرده است که به افزایش کارایی فرآیند جمع‌آوری و تبدیل دی‌اکسید کربن منجر شده است. همچنین تیم در حال توسعه جاذب‌های تخصصی و کاتالیزورهایی است که از مواد سنتی در عملکرد برتر هستند، با ترکیب قدرت کاتالیزوری و چاپ سه‌بعدی.

تیم تحقیقاتی شامل دکتر کریاکی پولیکرونوپولو، مدیر مرکز کاتالیز و جداسازی، دکتر جورجیوس کارانیکولوس، شریک خارجی مرکز کاتالیز و جداسازی، دکتر نهله العمودی، کیدار جیفراخ، دانشجوی دکتری رهبر موضوع دوم در مرکز کاتالیز و جداسازی، و دکتر راشد ابورب، مدیر مرکز ساخت دیجیتال پیشرفته و چاپ سه‌بعدی و استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه خلیفه است.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا