اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسیاقتصادی

قیمت ماهی در دبی و شارجه افزایش می یابد،گرمای تابستان بر عرضه تأثیر می گذارد

در روزهای اخیر، قیمت ماهی تازه در دوبی، شارجه و شهرهای شرقی به شدت افزایش یافته است. برخی قیمت‌ها تقریباً دو برابر شده‌اند. فروشندگان و ماهیگیران علت این افزایش شدید را کاهش تعداد قایق‌های ماهیگیری در دریا به دلیل دمای بالای تابستان و رطوبت زیاد می‌دانند.

در بازدیدی که خبرنگاران روزنامه خلیج تایمز از بازارهای ماهی دوبی و شارجه داشتند، مشاهده شد که قیمت تقریباً تمامی انواع ماهی تازه افزایش یافته است. بسیاری از غرفه‌های بازار خالی و بدون فروشنده بودند.

کمبود ماهی و افزایش قیمت‌ها

خالد، یکی از فروشندگان در بازار دوبی واترفرونت، می‌گوید: «معمولاً هر روز مقدار خوبی ماهی تازه داریم و در مزایده شرکت می‌کنیم تا برای مشتریان حاضر در بازار به فروش برسانیم. اما حالا به دلیل بالاتر بودن قیمت مزایده، مقدار کمتری ماهی می‌خریم. قیمت‌ها افزایش یافته زیرا ماهی تازه کمتری در دسترس است.»

وی افزود: «قیمت‌ها هر روز نوسان دارند، اما در تابستان معمولاً بالاتر هستند.»

در هر دو بازار، خلیج تایمز مشاهده کرد که کمبود ماهی باعث افزایش قیمت ماهی‌های محبوبی مانند حمور، شاه‌ماهی و شیری شده است.

حمور که قبلاً هر کیلوگرم آن ۲۵ درهم بود، اکنون با قیمت ۵۰ تا ۶۰ درهم به فروش می‌رسد. شیری که ۱۵ درهم قیمت داشت، اکنون ۳۵ درهم قیمت دارد.

همچنین، فرش که قبلاً ۱۵ درهم بود، اکنون ۲۵ درهم است و شاه‌ماهی که معمولاً هر کیلوگرم آن ۳۰ درهم بود، اکنون ۵۰ درهم است. سی‌برم و سی‌باس که قبلاً هر کیلوگرم آن‌ها ۲۵ درهم بود، اکنون ۳۵ درهم قیمت دارند.

تاثیر کاهش عرضه بر کسب و کارها

شاذب، یکی دیگر از فروشندگان در بازار واترفرونت، می‌گوید: «ما برای حفظ حجم فروش معمول خود تلاش می‌کنیم زیرا مشتریان در خرید با قیمت‌های بالاتر تردید دارند.»

وی افزود: «افزایش قیمت‌ها به دلیل خروج بسیاری از مشتریان وفادارمان به تعطیلات نیز می‌تواند باشد که باعث کاهش کسب و کار ما شده است.»

عبدالله، یکی دیگر از فروشندگان بازار، می‌گوید: «در حال حاضر چندین غرفه بازار خالی هستند. با توجه به اینکه ساکنان شهر در تعطیلات هستند، تعداد خریداران نیز کمتر شده است.»

وضعیت مشابه در بازار شارجه

وضعیت مشابهی در بازار الجبیل شارجه دیده می‌شود. مظمل مجید، یکی از فروشندگان بازار، می‌گوید: «ما نمی‌توانیم قیمت ماهی تازه را تعیین کنیم. قیمت‌ها تنظیم شده‌اند و جایی برای چانه‌زنی وجود ندارد. خریداران باید ماهی را وزن کرده و مبلغ را در صندوق بازار پرداخت کنند و پول نقد به ما نمی‌دهند.»

انتظار برای بهبود هوا

ماهیگیران در کلبا و خورفکان می‌گویند که افزایش قیمت‌ها تا زمان بهبود هوا و ازسرگیری فعالیت‌های ماهیگیری به روال عادی ادامه خواهد داشت.

یکی از ماهیگیران در خورفکان می‌گوید: «ما سلامتی خود را بر ماهیگیری ترجیح می‌دهیم. شرایط دریا مناسب نیست و بسیار خطرناک است که در چنین هوای شدید به دریا برویم.»

یکی از دلایل اصلی این وضعیت این است که بیشتر قایق‌ها و کشتی‌های ماهیگیری به دلیل کاهش فروش به دلیل خروج ساکنان به تعطیلات، پارک شده‌اند. وی افزود: «با توجه به اینکه ساکنان در تعطیلات هستند، بسیاری از ماهیگیران نیز به خانواده‌های خود بازگشته‌اند که باعث کمبود ماهی در بازار شده است.»

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا