اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسیاینستاگرام دبی توئیتر

بطری های پلاستیکی را دور نریزید. آنها را به جاکلیدی، گلدان گیاه تبدیل کنید

بازدیدکنندگان از شهر اکسپو در روز دوشنبه این فرصت را داشتند که در یک فعالیت جالب، درپوش‌های بطری‌های پلاستیکی را به گلدان‌های گیاهی تبدیل کنند و دستگاه‌های قدیمی خود را باز کنند تا با روش‌های بازیافت آشنا شوند. این رویداد به مناسبت روز جهانی بازیافت برگزار شد و بازدیدکنندگان را تشویق کرد تا بطری‌های پلاستیکی، قوطی‌ها، کارتن‌ها و دستگاه‌های قدیمی خود را به همراه بیاورند و روش‌های استفاده مجدد از آنها را کشف کنند.

برای راحول آکولا، ۱۳ ساله، که به عنوان بخشی از یک سفر مدرسه‌ای به این مرکز آمده بود، این یک لحظه روشنگر بود. او گفت: «همیشه این سطل‌های زباله جداگانه را در همه جا می‌دیدم اما هرگز به آن توجه نمی‌کردم. امروز به ما توضیح دادند که چه چیزی را باید در کدام سطل بگذاریم و چرا جداسازی مهم است.»

در امارات متحده عربی، بازیافت به شدت مورد تشویق قرار گرفته و ساکنان به رعایت روش‌های پایدار تشویق می‌شوند. اداره مدیریت زباله شهرداری دبی برنامه‌ای بلندپروازانه برای کاهش مقدار زباله‌های ارسال شده به محل‌های دفن زباله به صفر در دهه آینده دارد.

چندین استارتاپ محلی در این رویداد که در گنبد ال وصل برگزار شد، شرکت کردند. یکی از آنها «پلاستیک گرانبها دبی» بود که توسط هرنان توریس، مهاجر مکزیکی اداره می‌شود. توریس که مهماندار پرواز است، این شرکت را به عنوان یک پروژه شخصی آغاز کرد. او گفت: «من ۱۱ سال است که در امارات زندگی می‌کنم و می‌خواستم به کشورم خدمت کنم.»

با کمک یک شبکه جهانی از علاقه‌مندان به محیط زیست، توریس سیستمی ساخته است که با پدال زدن، بطری‌ها و درپوش‌های پلاستیکی را خرد و پودر می‌کند. او گفت: «دو هفته پیش آن را تمام کردم. این اولین بار است که آن را به طور عمومی نمایش می‌دهم و متوجه شدم که باید برخی تغییرات جزئی انجام دهم. من تحصیلات مهندسی ندارم، بنابراین ساخت یک دستگاه ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد.»

پس از خرد شدن، پلاستیک در دستگاهی جداگانه ذوب و به اشیاء مختلفی مانند جاکلیدی، گلدان و زیرلیوان تبدیل می‌شود. توریس بزرگ‌ترین چالش خود را پیدا کردن زمان برای این پروژه شخصی دانست. او گفت: «من یک شغل تمام‌وقت دارم و دو دختر دارم. بنابراین، پیدا کردن زمان برای کار بر روی این پروژه سخت است، اما مصمم هستم که پیش بروم. گاهی اوقات هنگام سفر به مکان‌های بازیافت محلی می‌روم و می‌بینم آیا راهی برای همکاری با آنها وجود دارد.»

استارتاپ محلی دیگری که در این رویداد حضور داشت، «ری‌لوپ» و خواهر آن «ای‌سایکلکس» بود. این شرکت جلسه‌ای را برگزار کرد که در آن بازدیدکنندگان می‌توانستند دستگاه‌های قدیمی خود را بیاورند و آنها را باز کنند تا ببینند چگونه کار می‌کنند. یوسف چهده، یکی از بنیان‌گذاران، گفت: «ویژه‌نامه‌ها به خصوص از دیدن قطعات دستگاه‌های خود هیجان‌زده بودند.»

ای‌سایکلکس که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده، دستگاه‌های قابل استفاده را بازسازی کرده و قطعات غیرقابل استفاده را به کارخانه‌ها می‌فروشد. در سال ۲۰۲۱، ری‌لوپ تأسیس شد و خدمات اشتراک بازیافت را به خانه‌ها و شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

این خدمات با قیمت ۲۵ درهم برای یک جمع‌آوری یک‌باره و ۶۹ درهم برای اشتراک ماهانه با چهار جمع‌آوری، همه چیز را از پلاستیک و کارتن تا باتری و روغن آشپزی جمع‌آوری می‌کند. او گفت: «بسیار زود، ما همچنین جمع‌آوری غذا از افراد را آغاز خواهیم کرد. این غذاها سپس کمپوست شده و به عنوان کود استفاده خواهند شد.»

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا