اخبار دبیاخبار دبی فارسی

بانک مرکزی پیش بینی می کند اقتصاد ملی در سال 2025 رشد 6.2 درصدی داشته باشد

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری البیان بانک مرکزی امارات پیش بینی خود را برای رشد کلی تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور در سال 2024 با حمایت از عملکرد قوی بخش های غیرنفتی 3.9 درصد حفظ کرد، در حالی که انتظار دارد نرخ رشد اقتصاد ملی به 6.2 درصد در سال 2025 افزایش یابد.

بانک مرکزی در گزارش بررسی سه ماهه سه ماهه اول سال جاری که امروز منتشر شد، پیش بینی کرد رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی 5.4 درصد و تولید ناخالص داخلی نفت 0.3 درصد در سال 2024 رشد کند. رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی 5.3 درصد برآورد شد. تولید ناخالص نفت در سال 2025 به میزان 8.4 درصد رشد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد امارات متحده عربی در سه ماهه چهارم سال 2023 رشد 4.3 درصدی را به ثبت رساند که با شتاب بخشیدن به رشد در بخش غیرنفتی و همچنین عملکرد بهتر در بخش نفت، رشد کرد.

بانک مرکزی اعلام کرد که تراز مالی تلفیقی در سال 2023 معادل 85.6 میلیارد درهم معادل 4.5 درصد تولید ناخالص داخلی مازاد داشته است که مجموع درآمدها به 526.1 میلیارد درهم رسیده و هزینه های دولت با افزایش 3.1 درصدی به 440.5 میلیارد درهم رسیده است. این بخش دارایی های کشور پایدار خواهد ماند و در نتیجه مالیات شرکتی که اخیراً معرفی شده است، بیشتر تقویت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌ها حاکی از فعالیت قوی اقتصادی در بخش خصوصی غیرنفتی است، خاطرنشان کرد: شاخص مدیران خرید در فروردین ماه سال گذشته به 55.3 رسید که با تداوم خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز اقتصادی در بین تجار و انتظارات تداوم تقاضای قوی و فروش مورد انتظار برای حمایت مستمر حمایت می‌شود. رشد تولید، علاوه بر انتظارات از ابتکارات و سرمایه گذاری های جدید.

شاخص مدیران خرید دبی در آوریل 2024 به 55.1 رسید که نشان دهنده ادامه رشد در بخش خصوصی غیرنفتی امارات است.

این گزارش حاکی از آن است که خوانش‌های مثبت مربوط به اشتغال و رشد دستمزد نشان‌دهنده مصرف قوی و رشد پایدار تولید ناخالص داخلی در آینده است، زیرا تعداد شاغلان در آوریل گذشته با میانگین متحرک 3 ماهه 7.5 درصد افزایش یافته است. سیستم حمایت از دستمزد بانک در حالی که میانگین افزایش حقوق متحرک برای 3 ماه 9.4 درصد در مدت مشابه افزایش یافته است.

علاوه بر اینها بخش‌های املاک، گردشگری، مهمان‌نوازی و حمل‌ونقل در مجموع حدود 30 درصد از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی را تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد با تعداد معاملات خرید و فروش املاک مسکونی، تقاضا برای املاک در ابوظبی ادامه دارد. افزایش 7.7 درصدی نسبت به سالانه در چهار ماهه نخست سال جاری به دلیل افزایش فروش واحدهای آماده در حالی که فروش واحدهای در حال ساخت 0.8 درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی اعلام کرد که دبی نقش خود را به عنوان یک مرکز اصلی گردشگری جهانی حفظ کرده است، بر اساس داده‌های سه ماهه اول سال جاری، جایی که نرخ اشغال هتل‌ها به 83 درصد معادل اعداد سال قبل رسیده است، در حالی که میانگین مدت اقامت در آن به 83 درصد رسیده است. به ازای هر بازدیدکننده در 3.9 شب ثابت ماند، در حالی که افزایش سالانه 2٪ در کل شب های رزرو شده وجود داشت که به 11.2 میلیون رسید.

وی خاطرنشان کرد: امارت دبی در سه ماهه نخست سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش تعداد گردشگران را به ثبت رساند که از بهبود تقاضای جهانی سفر بهره مند شد، زیرا امارت پذیرای 5.2 میلیون بازدیدکننده بین المللی بود در مقایسه با 4.7 میلیون گردشگر در سه ماهه اول سال قبل.

بانک مرکزی اعلام کرد که فرودگاه بین المللی زاید در سه ماهه اول سال 2024 پذیرای بیش از 6.8 میلیون مسافر بوده است که از امکانات و خدمات درجه یک در ایستگاه جدید افتتاح شده در ابوظبی بهره مند شده اند که موید جایگاه پایتخت به عنوان یک حمل و نقل بزرگ است.

وی توضیح داد که فرودگاه بین المللی دبی در سال 2024 شروعی استثنایی داشته است و اهمیت آن را به عنوان یک قطب جهانی هوانوردی و کمک کننده بزرگ به اقتصاد دبی نشان می دهد، زیرا در سه ماهه اول سال جاری شاهد افزایش قابل توجه ترافیک مسافربری با 23 میلیون مسافر بوده است. با گذر از امکانات خود، افزایش 8.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است که موید پیوند قوی با بازارهای بزرگ جهانی و نقش آن در تقویت جایگاه دبی به عنوان یک مقصد اصلی گردشگری و تجاری است.

وی خاطرنشان کرد: امارت دبی پروژه بلندپروازانه توسعه فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم «دبی ورلد سنترال» را با سرمایه‌گذاری هنگفت به ارزش 128 میلیارد درهم تصویب کرده است، زیرا این توسعه وسعت فرودگاه بین‌المللی اصلی دبی را پنج برابر می‌کند. از نظر مساحت و ظرفیت، بزرگترین است که می تواند سالانه تا 260 میلیون مسافر را در خود جای دهد

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا