اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسیاقتصادی

امارات و شیلی در ابوظبی توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع امضا کردند

امارات متحده عربی و شیلی روز دوشنبه در ابوظبی یک توافقنامه جامع همکاری اقتصادی (CEPA) امضا کردند که راه را برای همکاری اقتصادی عمیق‌تر بین دو کشور هموار می‌کند.

این امضا همزمان با سفر رسمی گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور شیلی به امارات انجام شد که در آن وی مورد استقبال رئیس‌جمهور شیخ محمد قرار گرفت تا در مورد تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف گفتگو کنند. این توافقنامه توسط دکتر ثانی بن احمد الزیودی، وزیر دولت امارات در امور تجارت خارجی و آلبرتو ون کلاورین، وزیر امور خارجه شیلی در مراسمی در پایتخت امارات امضا شد.

این توافق، که جدیدترین اقدام در برنامه تجارت خارجی امارات است، با حذف یا کاهش عوارض گمرکی بر ۹۹.۵ درصد از ارزش واردات امارات از شیلی، دسترسی به بازار صادرات خدمات، حذف موانع غیرضروری تجارت و تسهیل سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک، فرصت‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد. بر اساس این اقدامات، پیش‌بینی می‌شود که CEPA امارات و شیلی تا سال ۲۰۳۰ باعث افزایش تجارت دوجانبه غیرنفتی به ۷۵۰ میلیون دلار شود که بیش از دو برابر ۳۰۶ میلیون دلار مشترک در سال ۲۰۲۳ خواهد بود. همچنین، این توافق قرار است ارزش صادرات امارات را تا ۲۴۷ میلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد.

الزیودی این توافق را یک نقطه عطف مهم برای امارات توصیف کرد و گفت: «CEPA امارات و شیلی یک گام مهم به جلو برای اهداف تجارت خارجی ماست و روابط در حال رشد ما با آمریکای جنوبی را تقویت می‌کند. شیلی فرصت‌های جذابی برای بخش خصوصی ما ارائه می‌دهد، به ویژه در بخش‌های کلیدی مانند تولید، معدن، خدمات مالی، انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری و کشاورزی. به‌ویژه، این CEPA یک شریک را تأمین می‌کند که به اهمیت رشد پایدار اعتقاد دارد، از فناوری تجارت تا اکوتوریسم، و می‌توانیم با هم برای شکل‌دهی به اقتصاد فردا همکاری کنیم.»

ون کلاورین گفت: «این نخستین توافق تجاری شیلی با یک کشور در خاورمیانه و به‌ویژه خلیج فارس است. ما اطمینان داریم که آزادسازی گسترده دسترسی به هر دو بازار که در CEPA ایجاد شده، تأثیر قابل توجهی بر تجارت دوجانبه خواهد گذاشت. علاوه بر این، این توافق امکان مذاکره برای یک توافق سرمایه‌گذاری آینده را فراهم می‌کند که برای هر دو طرف مهم است. به‌طور کلی، CEPA روابط ما با امارات متحده عربی را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد و به ما اجازه می‌دهد که به‌طور مستحکم‌تری در سراسر منطقه خود را معرفی کنیم.»

شیلی چهارمین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی با تولید ناخالص داخلی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار است. این کشور همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان، دومین تولیدکننده لیتیوم و دارای منابع غنی کشاورزی، شیلات و جنگلداری است. امارات در حال حاضر سرمایه‌گذار فعالی در این کشور است و سرمایه‌گذاری‌های کلیدی در تولید و صادرات میوه، املاک و مستغلات و حمل‌ونقل دارد.

CEPA امارات و شیلی دومین توافقی است که امارات در سال جاری با یک کشور آمریکای جنوبی امضا کرده است، پس از امضای CEPA با کلمبیا در آوریل. برنامه CEPA در سپتامبر ۲۰۲۱ به عنوان یک رکن حیاتی در تلاش‌های رشد و تنوع امارات راه‌اندازی شد. تجارت خارجی همچنان سنگ بنای برنامه اقتصادی امارات است. در سال ۲۰۲۳، تجارت غیرنفتی امارات به رکورد تاریخی ۷۰۱ میلیارد دلار رسید که ۱۲.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته و ۳۴.۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا