اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

امارات: هکرها اکنون از هوش مصنوعی برای اخاذی از اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند

در ماه گذشته، یک هنرمند هندی معروف به خاطر ساختن نسخه‌های مختلف از آهنگ‌های محبوب، با درخواست حذف یا هشدار نقض حق کپی‌رایت مواجه شد. پس از آنکه حساب او توسط متا تعلیق شد، پیام‌هایی در حساب تلگرام و شماره واتس اپ مدیرش برای پرداخت باج به صورت بیت‌کوین دریافت کرد.

در یک مورد دیگر، یک بلاگر عرب که به سفر و غذا می‌پردازد، به دلیل نقض حق کپی‌رایت برندهای سفر که به طور تصادفی در ویدیوهایش نشان داده شده بود، هدف حمله قرار گرفت. هکر به گفته‌ها، از هوش مصنوعی (AI) برای گزارش بیش از ۲۰ ویدیو که لوگوی برند یا اشاره‌ای به آن داشتند، استفاده کرد. تیم حقوقی برای متا نامه نوشت، اما سه روز طول کشید تا حساب بازیابی شود و در این مدت هکرها حساب‌های دیگر او را هدف قرار داده و او تقریباً یک میلیون دنبال‌کننده را از دست داد.

ریاد کمال ایوب، مدیرعامل گروه ریاد و کارشناس امنیت سایبری مستقر در دبی، به خلیج تایمز گفت: «هکرها همواره در حال نوآوری در روش‌های اخاذی هستند. در چهار سال گذشته، آنها به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر مانند هوش مصنوعی و کلونینگ عمیق برای نقض مواد حق کپی‌رایت و هدف قرار دادن اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها روی آورده‌اند.»

وی افزود: «استفاده از حذف حق کپی‌رایت از شرکت‌ها، اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها در خاورمیانه موضوع جدیدی نیست. این روند از سال ۲۰۲۰ آغاز شد اما هکرها اکنون از ابزارهای پیشرفته‌تری مانند هوش مصنوعی برای شناسایی قربانیان استفاده می‌کنند.»

ریاد کمال ایوب ادامه داد: «در اوایل سال ۲۰۲۰، هکرها حساب‌های مدیران شبکه‌های اجتماعی را هدف قرار می‌دادند. این موضوع منجر به این شد که اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها و شرکت‌ها فقط مجوز ارسال و حذف مطالب را به مدیران شبکه‌های اجتماعی بدهند.»

وی درباره هنرمند هندی گفت: «بهانه‌ای که استفاده شد این بود که او حق کپی‌رایت آهنگ را ندارد، همان‌طور که یک کانال موسیقی ادعا کرده بود. اجراکنندگانی مانند او در واقع حقوقی نسبت به متن یا موسیقی یا هر دوی آنها ندارند و در برخی موارد فقط مجاز به اجرا در کنسرت هستند و نه بارگذاری در شبکه‌های اجتماعی.»

وی همچنین افزود: «هکرها به گفته‌ها، از یک پلتفرم پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کردند که آنها را از هر گونه نقض کوچکی مطلع می‌کرد و از آن برای درخواست باج استفاده کردند. در این مورد، ضربه به‌طور استراتژیک در زمان‌های خاصی وارد شد، چرا که هنرمند مورد نظر در حال اجرای برنامه در یک عروسی در بمبئی بود.»

گزارش فوری نقض حق کپی‌رایت

مصطفی زاهد، آهنگساز، خواننده و ترانه‌سرای مشهور پاکستانی که پنج میلیون دنبال‌کننده در اسپاتیفای دارد، به همکارانش توصیه کرد که حتماً حق کپی‌رایت آثار خود را ثبت کنند و از شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند کمک بگیرند. او بر اساس تجربیات خود، تأکید کرد که هرگونه نقض حق کپی‌رایت باید بلافاصله گزارش شود.

ریاد کمال ایوب افزود: «ما باید درک کنیم که هکرها به دنبال نقاط ضعف در محتوای شما هستند. آنها از محتواهای کلون شده و عمیق برای ایجاد یک نقض کپی‌رایت معتبر استفاده می‌کنند. بنابراین، بسیار مهم است که برای هرگونه حمله سایبری آماده باشید و به‌طور جدی حق کپی‌رایت را رعایت کنید.»

دریافت مشاوره حقوقی

خلیفه عبدالله بن حویدان الکتبی، وکیل برجسته اماراتی، گفت: «شرکت‌ها، سازندگان محتوا و اینفلوئنسرها باید مطمئن شوند که حق کپی‌رایت مالکیت معنوی خود را فوراً ثبت کنند و مشاوره حقوقی دریافت کنند.»

او همچنین هشدار داد که قربانیان یا هر کسی باید از هرگونه فعالیت غیرقانونی طبق قوانین امارات، مانند پرداخت باج سایبری به هکرها به صورت نقدی یا بیت‌کوین، خودداری کنند.

وی افزود: «همکاری با شرکای محافظت از حق کپی‌رایت برای نظارت و اجرای حق کپی‌رایت مفید است. سازمان‌های معتبر دانش فنی و حقوقی برای نظارت و حفاظت از آثار در سطح جهانی دارند و در حال انقلاب در حفاظت از محتوا هستند.»

اقدامات دیگر برای محافظت از حق کپی‌رایت

ایوب پیشنهاد کرد که سازندگان محتوا و شرکت‌ها از استراتژی‌هایی مانند اضافه کردن واترمارک به تصاویر و ویدیوها، افزودن متادیتا و آموزش مشتریان/دنبال‌کنندگان درباره حق کپی‌رایت و قراردادهای مجوز استفاده کنند تا از استفاده غیرمجاز جلوگیری کنند.

وی همچنین توصیه کرد که سازندگان محتوا از روش‌های جستجوی معکوس تصویر برای شناسایی تصاویر، موسیقی و ویدیوهای دزدیده شده استفاده کنند و در صورت لزوم، مشاوره حقوقی بگیرند.

ایوب ادامه داد: «اقدام مؤثر دیگر این است که یک DMCA (قانون حق کپی‌رایت هزاره دیجیتال) برای درخواست حذف محتوا از پلتفرم‌های میزبان محتوای نقض شده صادر کنید. این درخواست رسمی به پلتفرم‌ها اطلاع می‌دهد که نقض حق کپی‌رایت صورت گرفته و درخواست حذف مواد غیرمجاز را دارد.»

او تأکید کرد: «حفاظت از حق کپی‌رایت بخش جدایی‌ناپذیر از موفقیت دیجیتال هر اینفلوئنسر، شرکت یا برند است و نباید نادیده گرفته شود. با یک اکوسیستم دیجیتال پویا و اصیل که بر پایه صداقت و احترام به مالکیت معنوی استوار است، بسیار مهم است که قوانین حق کپی‌رایت را درک و احترام بگذاریم، به ویژه در عصر دیجیتال که خطوط مالکیت به راحتی مبهم می‌شود.»

در عین حال، هر نقض حق کپی‌رایت را می‌توان با ارسال ایمیل به متا و یوتیوب گزارش داد: (فیسبوک) [email protected]؛ (اینستاگرام) [email protected]؛ [email protected]؛ [email protected]

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا