اخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

امارات نشان‌دهنده یک رویکرد مدبرانه برای سرمایه‌گذاری در معدن‌کاری در آفریقا است

به گزارش دبی توییتر به نقل از خبرگذاری امارات الیوم، یک مطالعه جدید که توسط «مرکز اینترریجونال برای تحلیل‌های استراتژیک» در ابوظبی تهیه شده، نشان می‌دهد که امارات متحده عربی توافق‌ها و مشارکت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری متعددی را امضا کرده است که صنایع معدنی نقش مهمی در آن‌ها دارد. این رویکرد در راستای درک اهمیت معادن برای تأمین نیازهای صنعتی کشور از منابع مختلف، به‌ویژه از قاره آفریقا، در شرایطی که رقابت جهانی و سیاست‌های حمایتی در حال افزایش است، صورت می‌گیرد. این گزارش به وضوح نشان می‌دهد که امارات به‌طور مدبرانه‌ای به سرمایه‌گذاری در بخش معدن‌کاری در آفریقا روی آورده است.

طبق این مطالعه، سرمایه‌گذاری در بخش معادن بخشی از استراتژی «پروژه ۳۰۰ میلیارد» است که هدف آن افزایش سهم بخش صنعتی در تولید ناخالص داخلی به ۳۰۰ میلیارد درهم تا سال ۲۰۳۱ است. در حال حاضر، سهم بخش صنعتی در تولید ناخالص داخلی امارات به ۱۹۷ میلیارد درهم تا پایان سال ۲۰۲۳ رسیده است.

این گزارش به آمارهایی از وزارت صنعت و فناوری پیشرفته اشاره می‌کند که نشان‌دهنده رشد صادرات صنعتی امارات از زمان آغاز پروژه «۳۰۰ میلیارد» است و این صادرات به حدود ۱۸۷ میلیارد درهم در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

بر اساس اطلاعات موجود در پلتفرم «شارک.امارات»، ثروت معدنی امارات اهمیت زیادی برای صنایع مختلف دارد و ذخایر قابل توجهی که در این کشور وجود دارد، پایه‌گذار سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های آینده در این بخش است.

مرکز مذکور بیان کرد: «بخش معادن فرصت‌های شغلی زیادی در حوزه تولید فراهم می‌آورد، به‌ویژه در شرایطی که موج‌های حمایتی در حال افزایش است و بسیاری از کشورها بر سرمایه‌گذاری‌های صنعتی مدرن مبتنی بر معادن استراتژیک متمرکز شده‌اند، مانند صنایع نیمه‌رسانا، خودروهای الکتریکی، پروژه‌های انرژی پایدار، الکترونیک و سنگ‌های قیمتی.»

این گزارش به رقابت بزرگ بین کشورهای بزرگ جهان، به‌ویژه آمریکا و چین، در زمینه دستیابی به معادن نادر اشاره می‌کند.

در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش معادن، شرکت «منابع جهانی قابض»، که بازوی سرمایه‌گذاری در حوزه معدن‌کاری متعلق به شرکت جهانی قابض (IHC) است، پیشنهاد خرید ۵۱ درصد از سهام معادن «کونکولا» برای استخراج مس در زامبیا را ارائه کرده و همچنین ۵۱ درصد از سهام معدن «موبانی»، یکی از بزرگ‌ترین معادن مس در زامبیا، را با مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار خریداری کرده است.

این گزارش تأکید می‌کند که امارات به‌طور مدبرانه‌ای به سرمایه‌گذاری در معدن‌کاری در آفریقا روی آورده است، به‌طوری که این کشور قراردادی به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار با یک شرکت دولتی معدن‌کاری در جمهوری کنگو برای توسعه چهار معدن برای استخراج برخی از معادن حیاتی امضا کرده است. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای تأسیس یک کارخانه برای فرآوری لیتیوم به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار در ابوظبی صورت گرفته که نخستین مورد از نوع خود در منطقه است.

«شرکت امارات جهانی آلومینیوم» به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم با کیفیت بالا در جهان شناخته می‌شود و در این کشور همچنین چندین نهاد صنعتی بزرگ در صنایع مختلف معدنی از جمله آهن و شیشه وجود دارد. امارات همچنین دارای سابقه‌ای درخشان در زمینه تولید در سطح جهانی و منطقه‌ای است.

وزارت سرمایه‌گذاری و وزارت خزانه‌داری و برنامه‌ریزی در کنیا نیز یادداشت سرمایه‌گذاری را امضا کرده‌اند که راه را برای همکاری‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدن و فناوری هموار می‌کند. بخش معدن در کنیا به دلیل ذخایر استراتژیک خود از طلا، مس، ایلمنیت و تانتالوم دارای پتانسیل رشد بالایی است.

در همین راستا، مؤسسه الفجیره برای منابع طبیعی، راهنمای سرمایه‌گذاری معدنی در امارت الفجیره را منتشر کرده که به‌عنوان نخستین راهنمای جامع معدنی در امارات به منظور ارائه تصویری واضح به سرمایه‌گذاران در این بخش از ثروت‌های معدنی امارت بهره‌برداری می‌کند.

معادن حیاتی

«معادن حیاتی» به گروهی از منابع معدنی و عناصر نادر زمین اشاره دارد که نقش‌های مرکزی در صنایع پیشرفته تکنولوژیک ایفا می‌کنند، مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و الکترونیک، و همچنین در سیستم‌های دفاعی پیشرفته. این عناصر برای تولید و ساخت پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی، باتری‌های خودروهای الکتریکی و سایر فناوری‌های انرژی پاک ضروری هستند.

لیتیوم، نیکل، کبالت، مس، گرافیت، منگنز و عناصر نادر زمین در صدر فهرست «معادن حیاتی» قرار دارند، به‌دلیل اهمیت روزافزون آن‌ها در تولید خودروهای الکتریکی و باتری‌ها. در این راستا، کشورهای مختلف به تأمین منابع معادن حیاتی توجه دارند و سعی دارند از وابستگی به یک کشور خاص برای تأمین این معادن جلوگیری کنند تا از اختلالات احتمالی در زنجیره تأمین انرژی‌های پاک پرهیز کنند.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا