اخبار ایرانیان دبیاخبار املاک دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسیاقتصادی

امارات متحده عربی و عربستان سعودی به عنوان مقاصد برتر سرمایه‌گذاری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته شده‌اند

امارات متحده عربی و عربستان سعودی به عنوان مقاصد مورد علاقه سرمایه‌گذاران شناخته شدند، با ۱۵۲ قرارداد ادغام و تملک که ارزش کل افشا شده آن به ۹.۸ میلیارد دلار رسید. در نیمه اول سال ۲۰۲۴، فعالیت ادغام و تملک در منطقه منا شاهد افزایش کمی بود.

امارات بزرگ‌ترین معامله منطقه را با خرید Truist Insurance Holdings توسط Clayton Dubilier & Rice، Stone Point Capital و Mubadala Investment به ارزش ۱۲.۴ میلیارد دلار ثبت کرد.

هر دو کشور، که بزرگ‌ترین اقتصادهای عربی هستند، همچنین در میان کشورهای برتر مناقصه‌کننده در منطقه منا از نظر حجم و ارزش معاملات قرار داشتند، که نشان‌دهنده مشارکت فعال آن‌ها در چشم‌انداز ادغام و تملک منطقه است. این اطلاعات در گزارش EY Mena M&A Insights H1 2024 آمده است.

فعالیت ادغام و تملک در منا به ۳۲۱ معامله با مجموع ۴۹.۲ میلیارد دلار رسید. در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۳، حجم معاملات امسال ۱.۰ درصد افزایش داشت، در حالی که ارزش معاملات ۱۲ درصد افزایش یافت.

صندوق‌های ثروت ملی، مانند اداره سرمایه‌گذاری ابوظبی (ADIA) و مبادله از امارات و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) از عربستان سعودی، به رهبری فعالیت‌های معاملاتی در منطقه ادامه دادند تا از استراتژی‌های اقتصادی کشورهای خود حمایت کنند.

براد واتسون، رهبر استراتژی و معاملات EY Mena گفت: «فعالیت‌های معاملاتی در ابتدای سال ۲۰۲۴ با وجود نوسانات قیمت نفت، به طور امیدبخشی آغاز شد. ما شاهد افزایش ارزش ادغام و تملک‌های فرامرزی بودیم، زیرا شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دادند تا هم‌افزایی بیشتری ایجاد کنند، حضور خود در بازار را گسترش دهند و مزایای استراتژیک جهانی کسب کنند. به ویژه، نیمه اول سال، امارات به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری مورد علاقه به دلیل مقررات دوستانه برای کسب و کار و چارچوب قانونی کارآمد شناخته شد.»

واتسون افزود که کشورهای منا به تقویت روابط منطقه‌ای با کشورهای آسیایی و اروپایی ادامه دادند و همچنین با روابط موجود با ایالات متحده، به دسترسی به بازارهای بزرگ‌تر و در حال رشد کمک کردند.

در شش ماه اول سال ۲۰۲۴، ادغام و تملک‌های فرامرزی نقش مهمی ایفا کردند و ۵۲ درصد از حجم کلی و ۸۷ درصد از ارزش را تشکیل دادند که نشان‌دهنده رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته است. در همین حال، فعالیت‌های ادغام و تملک داخلی ۴۸ درصد از کل تعداد معاملات را شامل می‌شد.

ایالات متحده همچنان مقصد مورد علاقه سرمایه‌گذاران خروجی منا با ۱۹ معامله به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار باقی ماند. شورای کسب و کار ایالات متحده و امارات نقش فعالی در ترویج مشارکت‌ها ایفا می‌کند و شرکت‌های برجسته آمریکایی با ذینفعان بخش عمومی و خصوصی امارات در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنند.

ده مورد از بالاترین ارزش معاملات ادغام و تملک در منطقه منا در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ در منطقه GCC متمرکز بود. بزرگ‌ترین معامله در فوریه ۲۰۲۴ انجام شد، زمانی که Clayton Dubilier & Rice، Stone Point Capital و Mubadala Investment اعلام کردند که Truist Insurance Holdings را به ارزش ۱۲.۴ میلیارد دلار خریداری کرده‌اند. در مارس ۲۰۲۴، PAG، مبادله و ADIA به مبلغ ۸.۳ میلیارد دلار در ۶۰ درصد سهام شرکت چینی Zhuhai Wanda Commercial Management Group سرمایه‌گذاری کردند. در ژوئن ۲۰۲۴، شرکت انرژی آینده ابوظبی (مصدَر) توافق کرد که ۶۷ درصد سهام شرکت یونانی Terna Energy را به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار خریداری کند.

بخش‌های بیمه و املاک و مستغلات در شش ماه اول سال، جذاب‌ترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاران بودند و ۴۷ درصد از کل ارزش معاملات را تشکیل دادند. عربستان سعودی در فهرست کشورهای هدف و همچنین کشورهای پیشنهاددهنده پیشتاز بود و امارات، مراکش، بحرین و مصر نیز در هر دو رده‌بندی قرار داشتند.

نیمه اول سال ۲۰۲۴ شاهد ۱۵۵ معامله داخلی با مجموع ارزش افشا شده ۶.۴ میلیارد دلار بود که نشان‌دهنده افزایش ۱۳ درصدی در فعالیت‌های ادغام و تملک است. بازیگران GCC در ۸۵ درصد از معاملات مشارکت داشتند که نشان‌دهنده سطح بالای فعالیت‌های ادغام و تملک درون‌منطقه‌ای است. ۹۴ معامله بین امارات و عربستان سعودی صورت گرفت که ۶۱ درصد از کل حجم معاملات داخلی ادغام و تملک را شامل می‌شود.

بخش املاک و مستغلات (شامل مهمان‌پذیری و تفریح) با ۱۵ معامله به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار به عنوان اصلی‌ترین عامل ارزش معاملات شناخته شد، که ناشی از افزایش گردشگری، پروژه‌های بزرگ آینده و درآمد رو به رشد طبقه متوسط است. بخش‌های محصولات مصرفی و فناوری در بازار داخلی ۴۷ معامله را شاهد بودند که ۳۰ درصد از کل حجم معاملات را تشکیل می‌دهد.

انیل منون، رئیس ادغام و تملک و بازارهای سرمایه‌گذاری سهام EY Mena گفت: «ادغام و تملک در گذشته از بادهای مساعدی مانند هزینه پایین سرمایه بهره‌مند شده است. خوشحال‌کننده است که می‌بینیم فعالیت‌های ادغام و تملک منطقه‌ای با وجود هزینه بالاتر سرمایه همچنان قوی باقی مانده است. پایداری بازارهای ادغام و تملک منطقه‌ای تحت تأثیر قیمت پایدار نفت و ادامه هزینه‌های زیرساختی از سوی دولت‌های محلی قرار دارد.»

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا