اقتصادیاخبار ایرانیان دبیاخبار دبیاخبار دبی فارسی

آیا جذابیت جواهرات طلا در امارات رو به کاهش است؟ قیمت بالا و کاهش تقاضا

کاهش تقاضا برای جواهرات طلا در امارات متحده عربی در پی افزایش قیمت‌های جهانی و کاهش خرید از سوی گردشگران، به طور مداوم ادامه دارد.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، میزان تقاضا برای جواهرات طلا در این کشور برای دومین بار متوالی در سال جاری کاهش یافته است. تقاضا از 10.3 تن در سه ماهه چهارم سال 2023 به 9.6 تن در سه ماهه اول 2024 و سپس به 9.2 تن در سه ماهه دوم کاهش یافته است.

در سه ماهه دوم سال 2024، تقاضا برای جواهرات طلا به 9.2 تن رسید که نشان‌دهنده کاهش 13 درصدی نسبت به سال گذشته است. در مدت مشابه سال گذشته، این میزان 10.6 تن بود.

قیمت طلا اخیراً به بالاترین سطح خود رسید، به‌طوریکه قیمت هر گرم طلا 24 عیار از 300 درهم عبور کرده است. در روز دوشنبه، قیمت هر گرم طلاهای 24 هزار، 22 هزار، 21 هزار و 18 هزار به ترتیب 289.5 درهم، 268.0 درهم، 259.5 درهم و 222.5 درهم بود.

صبح روز سه‌شنبه، قیمت هر اونس طلا به 2384.09 دلار رسید و از مرز 2400 دلار گذشت.

اندرو نایلور، رئیس بخش خاورمیانه و سیاست عمومی شورای جهانی طلا، اظهار کرد که افزایش قیمت جهانی طلا عامل اصلی کاهش تقاضا در امارات است. او توضیح داد: “تقاضا برای طلا به شدت تحت تأثیر قیمت‌ها قرار دارد، زیرا جواهرات اغلب به‌عنوان کالای لوکس در نظر گرفته می‌شوند و با افزایش قیمت، تقاضا کاهش می‌یابد. همچنین، سیل بی‌سابقه در آوریل و اتکای بیشتر امارات به گردشگران نیز بر بازار تأثیر گذاشته است.”

نایلور در مصاحبه‌ای به خلیج تایمز گفت: “بسیاری از مصرف‌کنندگان معمولاً در دبی خرید می‌کنند، و کاهش تقاضا از بازار هند، که سال گذشته عملکرد قوی داشت، بر بازار امارات تأثیر گذاشته است.”

کاهش تقاضا برای جواهرات طلا در امارات با روند جهانی مطابقت دارد؛ چرا که تقاضا برای فلز زرد در سطح جهانی با کاهش 19 درصدی به 390.6 تن رسید.

همچنین، تقاضا برای شمش و سکه‌های طلا در امارات با کاهش 5 درصدی به 2.6 تن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است.

با این حال، افزایش قیمت طلا به دلیل تقاضای قوی از سوی بانک‌های مرکزی و بازار فرابورس ادامه دارد و باعث حمایت از قیمت‌ها شده است. لوئیز استریت، تحلیلگر ارشد بازار در شورای جهانی طلا، گفت: “در حالی که تقاضا برای جواهرات در سه ماهه گذشته کاهش یافته، تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران نهادی و با ارزش خالص بالا برای تنوع پرتفوی‌های خود همچنان بالا است.”

گزارش شورای جهانی طلا برای سه ماهه دوم سال 2024 نشان می‌دهد که تقاضای جهانی طلا نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افزایش یافته و به 1258 تن رسیده است. این عملکرد قوی به‌ویژه با افزایش 53 درصدی معاملات فرابورس به 329 تن نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

توئیتر دبی

www.dubaitwitter.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا